Pedagogisk planering i
teknik/bild, arbetsområde: Mitt hus
Eleven kommer att
träna sin förmåga att inom teknik:
·
Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta
förslag till lösningar.
·
Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer
·
Värdera konsekvenser av teknikval för individ, samhälle och miljö.
Eleven kommer att
träna sin förmåga att inom bild:
·
Kommunicera med bilder för att uttrycka ett budskap.
·
Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg
samt med olika material.
·
Undersöka och presentera ämnesområdet med bilder.
·
Analysera arkitektoniska verks uttryck, innehåll och funktion.
Centralt innehåll-
teknik
Tekniska lösningar
·
Grundläggande elektronik och elektroniska komponenter, t. ex lysdioder.
·
Betydelsen av egenskaper vid val av material i tekniska lösningar.
·
Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.
Arbetssätt för utveckling av
tekniska lösningar
·
Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med
förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med
fysisk modell. Enkla skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar
konstruktionsarbetet.
Teknik, människa, samhälle
och miljö
·
Återvinning och återanvändning av material i olika tillverkningsprocesser.
Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.
·
Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och
sociala aspekter.
Centralt innehåll-
bild
Bildframställning
·
Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder
om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
·
Återanvändning av material och föremål i eget bildskapande.
·
Presentation av eget bildskapande.
Redskap för
bildframställning
·
Former, färger och bildkompositioner sant deras betydelsebärande egenskaper
och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
·
Material och verktyg för två- och tredimensionellt arbete och hur dessa
kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
·
Bilder på arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige,
Europa och övriga världen.
Bedömningsmatris i
Teknik:
E
|
C
|
A
|
Jag kan på
ett enkelt sätt undersöka tekniska lösningar I vardagen och beskriva hur de
hänger samman och fungerar.
Jag kan
beskriva några likheter och skillnader mellan olika material och hur de
används i tekniska lösningar på ett enkelt sätt.
|
Jag kan på
utvecklat sätt undersöka tekniska lösningar I vardagen och beskriva hur de
hänger samman och fungerar.
Jag kan
beskriva några likheter och skillnader mellan olika material och hur de
används i tekniska lösningar på ett utvecklat sätt.
|
Jag kan på
ett välutvecklat sätt undersöka tekniska lösningar I vardagen och beskriva
hur de hänger samman och fungerar.
Jag kan
beskriva några likheter och skillnader mellan olika material och hur de
används i tekniska lösningar på ett välutvecklat sätt.
|
Jag kan
använda vissa ord och begrepp som hör till området.
|
Jag kan
använda ord och begrepp som hör till området på ett ganska bra sätt.
|
Jag kan
använda ord och begrepp som hör till området på ett mycket bra sätt.
|
Jag prövar
möjliga idéer till lösningar av mitt hus och utformar en enkel modell.
|
Jag prövar
och omprövar möjliga idéer till lösningar av mitt hus och utformar en
utvecklad modell.
|
Jag prövar
systematiskt och omprövar olika idéer till lösningar av mitt hus. Jag
utformar en välutvecklad och genomarbetad modell.
|
Jag
gör en enkel dokumentation av
arbetet med hjälp av skisser och foto där man till viss del kan se hur jag
tänkt.
|
Jag
gör en utvecklad dokumentation
av arbetet med hjälp av skisser och foto där man kan se ganska hur jag tänkt.
|
Jag
gör en välutvecklad
dokumentation av arbetet med hjälp av skisser och foto där man kan se mycket
tydligt hur jag tänkt.
|
Jag bidrar
till att göra val i mitt arbete som leder arbetet framåt.
Jag kan
beskriva på ett enkelt sätt hur olika val av tekniska lösningar kan få olika
konsekvenser för individ,
samhälle och miljö.
|
Jag ger
egna förslag som med bearbetning leder arbetet framåt.
Jag kan
beskriva på ett utvecklat sätt hur olika val av tekniska lösningar kan få
olika konsekvenser för individ,
samhälle och miljö
|
Jag
formulerar och väljer olika handlingsalternativ som leder arbetet framåt.
Jag kan
beskriva på ett välutvecklat sätt hur olika val av tekniska lösningar kan få
olika konsekvenser för individ,
samhälle och miljö
|
Bedömningsmatris i
Bild
E
|
C
|
A
|
Jag kan
använda vissa ord och begrepp som hör till området.
Jag kan
tolka en bild av akitektur och göra en enkel jämförelse och koppling till
egna erfarenheter, andra verk och till omvärlden.
|
Jag kan
använda ord och begrepp som hör till området på ett relativt bra sätt.
Jag kan
tolka en bild av arkitektur och göra en jämförelse och koppling till egna
erfarenheter, andra verk och till omvärlden på ett relativt väl sätt.
|
Jag kan
använda ord och begrepp som hör till området på ett välutvecklat sätt.
Jag kan
tolka en bild av arkitektur och göra jämförelser och kopplingar till egna
erfarenheter, andra verk och till omvärlden på ett välutvecklat sätt.
|
Jag
använder tekniker, verktyg och material på ett i stort sett fungerande sätt.
Jag prövar
min idé.
|
Jag
använder tekniker, verktyg och material på ett ganska fungerande sätt.
Jag prövar
och omprövar.
|
Jag
använder tekniker, verktyg och material på ett varierat och idérikt sätt.
Jag prövar
och omprövar flera olika idéer och metoder.
|
Jag bidar
till att utveckla idéer.
|
Jag
utvecklar delvis egna idéer.
|
Jag
utvecklar egna idéer med inspiration från temat om mitt hus.
|
Jag kan på
ett enkelt sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Jag kan på
ett utvecklat sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Jag kan på
ett välutvecklat sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Jag bidrar
till att göra val i mitt arbete som leder arbetet framåt.
|
Jag ger
egna förslag som med bearbetning leder arbetet framåt.
|
Jag
formulerar och väljer olika handlingsalternativ som leder arbetet framåt.
|
Arbetsplanering
·
Eleverna ska bygga en modell av ett eget hus i
skala.
·
De kommer att få se olika exempel på arkitektur
som inspiration, bland annat filmen ”Gröna hus” och de kommer att få genomgång
inför varje delmoment på vad som ska göras.
·
De ska bestämma hur huset ska se ut, vilka
människor som bor där samt var någonstans i världen som huset finns
·
De kommer att göra en enkel skiss och förklara
hur de har tänkt att arbeta. Förslagsvis görs skissen först för hand och
därefter på Ipads.
·
Till huset ska de göra en teknisk beskrivning
över den teknik och de lösningar som ska finnas i huset. Hur kan tekniken vara
miljövänlig? Vilka behov finns?
·
Huset byggs i skala i kartong.
·
Husmodellen kommer att bedömas utifrån sin
design och utformning, men även utifrån sin funktion. Varje grupp ska tänka ut
hur deras hus ska värmas upp och från vilken källa de får sin elektricitet. Hur
ska de göra sitt hus så miljövänligt som möjligt?
·
Under arbetets gång kommer eleverna att skriva
loggbok över sin arbetsprocess.
·
Arbetsprocessen ska dokumenteras i text och
foto. Varje grupp ska skriva en rapport kring sitt arbete.
·
I slutet av arbetsområdet kommer vi att ha en
gemensam utställning och presentation där varje grupp får berätta hur de har
tänkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar