På IMSPR har Eva och Maries klasser haft en genomgång om konstnären Carl Larsson och hans liv och konstnärsskap. I tisdags var bägge klasserna på studiebesök till Sundborn där de fick en guidad visning i Lilla Hyttnäs. Eleverna verkade väldigt nöjda med besöket. I skolan har Maries klass arbetat vidare med att rita ett eget rum med inspiration och idéer från Carl och Karin Larssons hem.
I Evas klass har alla elever varit ute och fotograferat våren med Ipads. De har tränat på att fotografera ur olika perspektiv som fågel och grodperspektiv. Det blev både en träning i samarbete som i att se, fotografera och sedan göra en enklare redigering.
I Lilla Gruppen har vi fortsatt vårt individuella arbete och eleverna har arbetat med tryckteknik, konstnärsarbete och bildkomposition.
I tisdagsgruppen och fredagsgrupperna har fokus dessa veckor varit att arbeta med en egen konstnär och göra olika uppgifter utifrån det. Det har blivit en stor spridning av vilka konstnärer som valts, t. ex. Jackson Pollock, Salvador Dali, Sandro Botticelli, Leonardo Da Vinci, Pablo Picasso, Edvard Hopper, Claude Monet, Roy Lichtenstein, Frida Kahlo, Vincent Van Gogh, Edvard Munch och Goya.
Eleverna har skrivit en bildanalys utifrån ett valt konstverk, tagit reda på information om konstnären, skissat, jobbat med förstoring av en detalj och som avslutning har de målat med olja eller akryl på duk och gjort en egen tolkning/parafras av sin tavla. Det har varit en kreativt och trevligt kaos i bildsalen när alla jobbat med olika saker, men samtidigt är det det som är tjusning med att gå in i en process.
En elev sa i veckan: Tänk, alla här inne jobbar med olika saker!
Javisst, för vi är ju alla olika! För att lära sig behöver vi få uttrycka oss på olika sätt och med olika metoder. Jag försöker att undvika att dela ut en uppgift där alla ska göra samma sak och med exakt samma resultat för vad lär man sig egentligen då?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar