Innehåll-
Det här ska vi göra!
Under några veckor kommer du att få möjlighet att
fördjupa dina kunskaper om en konstnär. Du ska få söka information och läsa om
konstnären. Du göra en bildanalys av ett utvalt konstverk och arbeta med att
göra egna bilder med inspiration av din konstnär. I slutet av arbetsområdet
presenterar vi våra konstnärer genom en utställning och gemensam diskussion
kring vårt arbete.
Förankring i kursplanens
syfte för bild. Eleven ska träna sin förmåga att:
· Skapa bilder med digital och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt
med olika material.
· undersöka
och presentera olika ämnesområden med bilder, och
· analysera
historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.
Vi ska arbeta med följande
del ur det centrala innehållet i bild:
Bildframställning
·
Återanvändning av bilder, material och
föremål för eget bildskapande.
·
Digital bearbetning av fotografier och andra
typer av bilder.
·
Presentationer av eget bildskapande.
Redskap för
bildframställning
·
Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande
egenskaper och hur dessa kan användas i bildkapande arbete.
·
Material och verktyg för två-
och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
· Samtida
konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika
tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och
verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
· Ord
och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och
budskap.
Hur ska vi arbeta?
Vi
inleder vårt arbete med att Linda går igenom konsthistoria och därefter väljer
du din konstnär. Du kommer att få en gen konstnär och ett arbetsschema som du
kan följa där du tydligt ser vilka uppgifter du ska göra. Reflektion och egna
tankar är viktigt och i slutet av varje lektion skriver vi i våra loggböcker.
Bedömning
Momentet
bedöms utifrån ditt skriftliga arbete om konstnären samt dina bilder och
tolkningar. Bedömningarna görs utifrån en bedömningsmatris.
E
|
C
|
A
|
Bildanalys:
Jag beskriver min bild och
dess uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt
Jag kan använda vissa ord
och begrepp som hör till området.
Jag kan tolka en samtida
bild och göra en enkel jämförelse och koppling till egna erfarenheter, andra
verk och till omvärlden.
|
Bildanalys:
Jag beskriver min bild och
dess uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt.
Jag kan använda ord och
begrepp som hör till området på ett relativt bra sätt.
Jag kan tolka en samtida
bild och göra en jämförelse och koppling till egna erfarenheter, andra verk
och till omvärlden på ett relativt väl sätt.
|
Bildanalys:
Jag beskriver min bild och
dess uttryck, innehåll och funktion på ett väl utvecklat sätt
Jag kan använda ord och
begrepp som hör till området på ett välutvecklat sätt.
Jag kan tolka en samtida
bild och göra jämförelser och kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och
till omvärlden på ett välutvecklat sätt.
|
Redskap för bildframställning
Jag använder tekniker,
verktyg och material på ett i stort sett fungerande sätt.
Jag prövar min idé.
|
Jag använder tekniker,
verktyg och material på ett ganska fungerande sätt.
Jag prövar och omprövar.
|
Jag använder tekniker,
verktyg och material på ett varierat och idérikt sätt.
Jag prövar och omprövar
flera olika idéer och metoder.
|
Bildframställning
Jag framställer bilder som
berättar om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt
bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer.
Jag bidar till att
utveckla idéer.
|
Jag framställer bilder som
berättar om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett utvecklat
bildspråk och ganska väl genomarbetade uttrycksformer.
Jag utvecklar delvis egna
idéer.
|
Jag framställer bilder som
berättar om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett välutvecklat
bildspråk och väl genomarbetade uttrycksformer.
Jag utvecklar egna idéer
med inspiration från temat konsthistoria.
|
Reflektion
Jag kan på ett enkelt sätt
reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Jag kan på ett utvecklat
sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Jag kan på ett
välutvecklat sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Drivkraft
Jag bidrar till att göra
val i mitt arbete som leder arbetet framåt.
|
Jag ger egna förslag som
med bearbetning leder arbetet framåt.
|
Jag formulerar och väljer
olika handlingsalternativ som leder arbetet framåt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar