Design och reklam (IMIND)
Fram till sportlovet arbetar alla bildgrupper med reklam och reklamfilm och reklambildsanalys. De som arbetat med design kopplar designprocessen till reklam.
Vad är reklam och hur arbetar de som gör
reklam med olika målgrupper? Hur framställs kvinnor och män inom reklamen och
vad kan vi se för normer. Vad finns det för tankar i samhället om hur man ska vara som
kille och tjej osv. Vad händer om vi bryter mot dessa normer? Hur påverkas vi av
reklamen?
Vi ser på reklamfilm och reklambilder och analyserar dessa.
Vi gör
egna bilder som bryter mot normen och testar att använda verktyg som
reklammakarna gör för att uttrycka oss.
Vi gör egna tidningsomslag och funderar över målgrupper.
Syfte
Du får utveckla din förmåga att
förstå hur reklam skapas och kan tolkas. Du får utveckla din förmåga att arbeta
med digital bildredigering och foto för att uttrycka en egen idé. Du får
utveckla din förståelse för hur reklamen når ut med sitt budskap och du får
kritiskt granska och diskutera reklam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar