Så här ser planeringen ut för de följande veckorna:
Tema: Design och screentryck, Bild vt 2015
Under några veckor kommer vi att arbeta med temat design på
bilden. Du kommer att få lära dig mera vad som menas med begreppet design och
vad en designer kan jobba med. Du kommer själv att få arbeta med att designa
ett eget tryck från idé till färdig produkt. Under arbetets gång ska du
reflektera och skriva kring din process och i slutet ska vi presentera och
titta på vårt gemensamma arbete.
Du kommer att få träna din förmåga att:
·
Kommunicera med bilder för att utrrycka ett
budskap.
·
Skapa bilder med digitala eller hantverksmässiga
tekniker och verktyg samt med olika material.
Koppling till centralt innehåll i bild
Bildframställning
Kombinationer av bild och text i eget bildskapande.
Digital bearbetning av text och bild.
Presentationer av eget bildskapande.
Redskap för bildframställning
Former, färger och bildkompoitioner samt deras
betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Material och verktyg för två och tredimensionellt arbete och
hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om
bilders utformning och budskap.
Bedömning
Ditt arbete kommer att bedömas utifrån din arbetsprocess
samt ditt eget färdiga arbete kring momentet och reflektioner kring arbetet. Se
bedömningsmatris.
Arbetsschema ”Design
och Tryck", vecka 2-5
Vecka 2 Inledning:
- · Linda presenterar arbetsområdet.
- · Vi ser filmen ”Popreel” om design och gemensam diskussion.
- · Vad menas med design och vad gör en designer?
- · Alla skissar på en egen idé till tryck. Ge respons till varandra.
3 Fredag 16/1- Arbete med layout och design på dator.
Vi samlas vid entrén
vid Eriklundsgymnasiet.
Kl. 8 – för morgongruppen fredag (8-9.15)
Kl. 9.30 – för bildgruppen (9.30-11.15)
OBS! Kom i tid! Vi kan inte springa ner och hämta de som
kommer sent!!!
- ·Vi kommer att vara i lokalerna på Handelsprogrammet på Ljungbergsgymnasiet och arbeta med våra skisser på dator för att sedan kunna göra tryck.
4.Arbete med att trycka
T-shirts och väskor utifrån egen design. ( Fredag 23/1)
Vi samlas vid entrén
vid Eriklundsgymnasiet.
Kl. 8 – för morgongruppen fredag (8-9.15)
Kl. 9.30 – för bildgruppen (9.30-11.15)
OBS! Kom i tid! Vi kan inte springa ner och hämta de som
kommer sent!!!
- · Vi kommer att vara i lokalerna på Handelsprogrammet på Ljungbergsgymnasiet och överföra vår design på dator till utskrifter för att sedan kunna göra screentryck på tröjor eller väskor.
5. Lektion på Gamla
Industriskolan (grupperna följer sina vanliga tider)
Vi kommer att utvärdera och titta på varandras design. Ska
vi ha utställning veckan därpå kring hela vårt föregående tema? Vi bestämmer
tillsammans.
Bedömningsmatris momentet design och
tryck
E
|
C
|
A
|
Bildanalys:
Jag
beskriver min idé och produkt och dess uttryck, innehåll och funktion på ett
enkelt sätt
Jag kan
använda vissa ord och begrepp som hör till området.
|
Bildanalys:
Jag
beskriver min idé och produkt och dess uttryck, innehåll och funktion på ett
utvecklat sätt.
Jag kan
använda ord och begrepp som hör till området på ett relativt bra sätt.
|
Bildanalys:
Jag
beskriver min idé och produkt och dess uttryck, innehåll och funktion på ett
väl utvecklat sätt
Jag kan
använda ord och begrepp som hör till området på ett välutvecklat sätt.
|
Redskap
för bildframställning
Jag
använder tekniker, verktyg och material på ett i stort sett fungerande sätt.
Jag prövar
min idé.
|
Jag
använder tekniker, verktyg och material på ett ganska fungerande sätt.
Jag prövar
och omprövar.
|
Jag
använder tekniker, verktyg och material på ett varierat och idérikt sätt.
Jag prövar
och omprövar flera olika idéer och metoder.
|
Bildframställning
Jag bidar
till att utveckla idéer.
|
Jag
utvecklar delvis egna idéer.
|
Jag
utvecklar egna idéer med inspiration från temat design.
|
Reflektion
Jag kan på
ett enkelt sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Jag kan på
ett utvecklat sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Jag kan på
ett välutvecklat sätt reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Drivkraft
Jag bidrar
till att göra val i mitt arbete som leder arbetet framåt.
|
Jag ger
egna förslag som med bearbetning leder arbetet framåt.
|
Jag
formulerar och väljer olika handlingsalternativ som leder arbetet framåt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar