Ord
och bilders makt,
Bild
ht 2014
Under några veckor kommer vi att arbeta med temat makt på
bilden. Du kommer att få lära dig mera om hur ord och bild kan användas för att påverka andra på
ett bra eller på ett dåligt sätt. Du kommer själv att få arbeta med olika
bilduppgifter som handlar om ord, bild och makt.
Under arbetets gång ska du reflektera och skriva kring din
process och i slutet ska vi presentera och titta på vårt gemensamma arbete.
Du kommer att få
träna din förmåga att:
·
Kommunicera med bilder för att utrrycka ett
budskap.
·
Skapa bilder med digitala eller hantverksmässiga
tekniker och verktyg samt med olika material.
·
Undersöka och presentera ett ämnesområde med
bild.
·
Analysera bilder kring makt och dess uttryck,
innehåll och funktioner.
Koppling till
centralt innehåll i bild
Bildframställning
Framställande av berättande bilder om egna erfarenheter,
åsikter och upplevelser.
Återanvändning av bilder, material och föremål i eget
bildskapande.
Presentationer av eget bildskapande.
Etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt
yttrandefrihet.
Redskap för
bildframställning
Former, färger och bildkompoitioner samt deras
betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
Material och verktyg för två och tredimensionellt arbete och
hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
Samtida konstbilder samt konstverk från Sverige, Europa och
övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de
förmedlar.
Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om
bilders utformning och budskap.
Bedömning
Ditt arbete kommer att bedömas utifrån din arbetsprocess
samt ditt eget färdiga arbete kring momentet och reflektioner kring arbetet. Se
bedömningsmatris.
Arbetsgång
Vecka
45 Inledning:
Se filmen The power och pictures. Svara på filmfrågor.
Kort bildanalys- enskild skrivuppgift.
Vi övar på bildanalys som din lärare sen återkopplar till
dig. Du kommer sedan under detta moment att få göra en djupare analys kring en
valfri bild.
46 Bygga skrotskulptur+ reflektion.
47 Skrotskulptur/Newspaper blackouts.
48 Egen text + valfri teknik.
49 Egen text + valfri teknik och bokskulptur.
50 Utställning och utvärdering.
51- Julavslutning på skolan.
Bedömningsmatris momentet Makt I ord och bild
E
|
C
|
A
|
Bildanalys:
Jag beskriver min bild och dess
uttryck, innehåll och funktion på ett enkelt sätt
Jag kan använda vissa ord och begrepp
som hör till området.
Jag kan tolka en samtida bild och göra
en enkel jämförelse och koppling till egna erfarenheter, andra verk och till
omvärlden.
|
Bildanalys:
Jag beskriver min bild och dess
uttryck, innehåll och funktion på ett utvecklat sätt.
Jag kan använda ord och begrepp som
hör till området på ett relativt bra sätt.
Jag kan tolka en samtida bild och göra
en jämförelse och koppling till egna erfarenheter, andra verk och till
omvärlden på ett relativt väl sätt.
|
Bildanalys:
Jag beskriver min bild och dess
uttryck, innehåll och funktion på ett väl utvecklat sätt
Jag kan använda ord och begrepp som
hör till området på ett välutvecklat sätt.
Jag kan tolka en samtida bild och göra
jämförelser och kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och till
omvärlden på ett välutvecklat sätt.
|
Jag använder tekniker, verktyg och
material på ett i stort sett fungerande sätt.
Jag prövar min idé.
|
Jag använder tekniker, verktyg och
material på ett ganska fungerande sätt.
Jag prövar och omprövar.
|
Jag använder tekniker, verktyg och
material på ett varierat och idérikt sätt.
Jag prövar och omprövar flera olika
idéer och metoder.
|
Jag bidar till att utveckla idéer.
|
Jag utvecklar delvis egna idéer.
|
Jag utvecklar egna idéer med
inspiration från temat makt I ord och bild.
|
Jag kan på ett enkelt sätt reflektera
kring hur jag har arbetat.
|
Jag kan på ett utvecklat sätt
reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Jag kan på ett välutvecklat sätt
reflektera kring hur jag har arbetat.
|
Jag bidrar till att göra val i mitt
arbete som leder arbetet framåt.
|
Jag ger egna förslag som med
bearbetning leder arbetet framåt.
|
Jag formulerar och väljer olika
handlingsalternativ som leder arbetet framåt.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar